Antenneforeningen Aarhus kæmper medlemmernes sag

– og udnytter køberet til kabelanlæg

På årets generalforsamling i Antenneforeningen Aarhus fik bestyrelsen opbakning til at foretage de næste skridt og udnytte køberetten til de kabelanlæg, som Antenneforeningen Aarhus har etableret i Storaarhus sammen med Stofa.

Hidtil har Stofa afvist at oplyse, hvad det vil koste antenneforeningen at købe kabelanlægget fri fra Stofa, og købet afhænger naturligvis om Antenneforeningen Aarhus kan acceptere Stofas prissætning.

Med beslutningen tager Antenneforeningen Aarhus et stort skridt mod at sikre medlemmerne de bedste betingelser på fremtidens tv- og internetmarked.

Ved at eje ’infrastrukturen’ (kabler og tekniske anlæg) står antenneforeningen stærkere, når der skal forhandles aftaler hjem med de mange nye udbydere af tv og internet. Det er baggrunden for, at Antenneforeningen Aarhus nu gør brug af den køberet, som blev aftalt, da investeringerne i kabel-tv blev sat i gang sammen med Stofa.

– Forening og medlemmer står stærkere, når vi skal forhandle med de forskellige udbydere, hvis vi har ejerskabet til de kabler, der bringer signalerne frem til boligerne. Uanset om det er tv- eller rene bredbåndsprodukter. Man behøver ikke følge meget med i pressen for at se, hvordan de forskellige udbydere slås, og hvor uhensigtsmæssigt det er, hvis vi som forbrugere er bundet til en udbyder, siger Jesper Pedersen, der er formand i Antenneforeningen Aarhus.

Antenneforeningen Aarhus vil købe anlægget
Antenneforeningen Aarhus er en non-profit forening, som i kraft af sine mange medlemmer har været i stand til at opnå bedre vilkår og betingelser for den enkelte forbruger.

I et marked, der er under forandring, vil fremtidens antenneforening i endnu højere grad skulle værne om medlemmernes interesser. Blandet andet ved at skabe klarhed om ejerskabet til den infrastruktur, som de forskellige udbydere af tv og internet er afhængige af.

Det er på den baggrund, at Antenneforeningen Aarhus nu vil udnytte sin ret til at købe hele det kabelnet i Aarhus, som foreningen har etableret sammen med Stofa.

– Vi ønsker at få rene linjer fremadrettet. Ved at eje kabelnettet kan udbyderne koncentrere sig om at levere de bedste og billigste tv-pakker og internet, siger Jesper Pedersen.

Stofa har hidtil afvist at oplyse foreningen om, hvad det vil koste at udnytte køberetten. Derfor er Antenneforeningen Aarhus forberedt på, at der kan opstå et juridisk slagsmål med Stofa om ejendomsretten til nettet:

– Vi er forberedt på, at Stofa ikke nødvendigvis har interesse i, at vi køber anlægget frit, men det har vi nu engang ret til. I sidste ende er vi klar til at tage en retssag om vores køberet, hvis Stofa ikke ønsker at opfylde vores gældende aftaler. Men vi håber selvfølgelig, at vi fællesskab finder en løsning i denne proces, slutter Jesper Pedersen.

Om skribenten

Antenneforeningen Aarhus – en privat forening, der ejer og driver fællesantenneanlæg.

Vi leverer oplevelser
til hele familien